Önceki bölümlerde de bahsedildiği üzere, Sanayi 4.0’ın ortaya çıkışı, Almanya’da dünyanın önde gelen çeşitli firmalarının Ar-Ge araştırmaları ve bu araştırmalar sonucunda geliştirdikleri yeni teknolojiler sonucunda olmuştur. Almanya hükümetinin, Sanayi 4.0’ın teorik düzeyde detaylıca ele alınmasına yönelik, firmaları ve konuyla ilgili uzmanları desteklemesi ile konu derinlik kazanarak dünya genelinde yaygınlaşmıştır.

Sanayi 4.0, günümüzde farklı kesimlerce giderek daha çok tanınmakta ve firmalar bu sürecin içerisinde yer almak için daha çok çaba göstermektedirler. Sürecin temelleri Almanya’da atılmış olup, ilk olarak Avrupa’da yaygınlık göstermiştir. Ancak süreç kısa süre içerisinde ABD ve Japonya’da da kendine yaygınlık sahası   bulmuştur.  ABD’de konunun araştırılmasına ve geliştirilmesine yönelik, “Akıllı Üretim Teknikleri Liderlik Koalisyonu” kurulmuş olması da önemlidir.

ABD’de her geçen gün, nesnelerin interneti ile donatılmış akıllı şehir uygulamalarına geçişte yeni bir örneğe rastlan maktadır. Güncel olarak New York’ta çöp kutularının, kablosuz internet (Wi-Fi) iletim noktası biçiminde tasarlanmaya başlanması, nesnelerin internetinin yaygınlaşma derecesini ortaya koyması bağlamında güzel bir örnektir. Proje kapsamında her bir çöp kutusunun, saniyede 50-75 megabit hızında internet erişimi sağlayacağı hesaplanmaktadır.

Bu bağlantı hızı ile internet kullanıcıları bir HD filmi 9 dakikada indirebilecek, 200 fotoğrafı 30 saniyede yükleyebileceklerdir. Böylece, kablosuz internet erişimi her bir sokağa kadar yaygınlaşmış olmaktadır.

New York Belediyesi ile çöpçülük uzmanı Bigbelly firması işbirliğiyle ortaya çıkan çöp kutuları hali hazırda “akıllı” nitelikte sayılabilecek bazı ek vasıflara da sahiptir. Güneş paneli takılı olan çöp kutuları buradan ürettiği elektrikle, kutunun içindeki bir düzenek iletimiyle çöpü sıkıştırmakta, atık suyunu kanalizasyona yollamaktadır. Ayrıca çöp kutusu, nesnelerin internet donanımı sayesinde dolmaya ve kokmaya başladığında merkeze bildirimde bulunmaktadır. Gelen bildirimlere göre çöpçüler hangi çöp kutusunu önce boşaltmaları gerektiğini bir listeye göre izlemektedirler.

 

Bu genel bilgilerin ardından izleyen sayfada, Sanayi 4.0’ın gerek teorik, gerekse pratik yönden ortaya çıkmasını sağlayan ve teknolojik ilerlemelerin yürütücülüğünü üstlenen firmalar ve çalışmalar özelindeki kısa değerlendirmeler uygulama açısından fikir verecektir.

 

Bosch

Almanya’nın ve dünyanın en köklü firmalarından biri olan Bosch, 2012 yılında, Sanayi 4.0’ın üretim ve lojistik yapısını nasıl etkileyeceği yönünde araştırma yapma ve strateji geliştirmeye yönelik bir araştırma grubu oluşturmuştur. Ayrıca Almanya Hükümeti’nce talep edilen Sanayi 4.0 hakkında rapor hazırlanmasına yönelik sürece de Bosch’un liderlik etmesi, Bosch’u Sanayi 4.0 ile bütünleştirmektedir. Ancak çalışma grubu, konuyla ilgili araştırmalarını sadece Bosch düzeyinde sürdürmekle kalmayıp, Sanayi 4.0’ün Almanya genelinde nasıl geliştirilebileceği ve uygulanabileceği konusunda da çalışmaktadırlar. Bosch, çalışmaları kapsamında 2013 yılında 1 milyonu aşkın sensörü üretim süreçlerine dahil etmiştir. Bosch’un Sanayi 4.0 kapsamındaki uygulamaları;

•     Akıllı ev ve ofis araçları

•     İleri endüstriyel yapılar

•     Lojistik ve akıllı sistemler şeklinde gruplandırılmaktadır.

Konu, Bosch’un nesnelerin interneti teknolojisini referans alarak geliştirdiği yeni sistemleri göstererek örneklendirilebilir. Ev ve ofislerin daha güvenli, pratik ve ergonomik olmalarını sağlamaktadır. Bir örnekle açıklamak gerekirse, ev veya ofis içine yerleştirilmiş sensörler internete bağlanarak, hava durumu tahminleri konusunda bilgi edinmekte, yağmur söz konusuysa pencereleri otomatik olarak kapatmaktadırlar.

Bununla birlikte bir kişi, akıllı telefonu aracılığıyla, evinde veya ofisinde bulunmasa dahi, pencerelerin kapatılması, ısıtıcıların çalıştırılması, yemeğin pişirilmesi gibi gündelik hayatın gerektirdiği işlevleri uzaktan yerine getirebilmektedir.

Festo

Sanayi 4.0’ün temel uygulayıcılarından biri olan Festo, farklı sektörlerde, Sanayi 4.0’a uygun ürünlerin üretimine yönelmiştir.

Festo, Sanayi 4.0 ve inovasyon ile ilgili uygulamalarını,   “Sürdürülebilir

İnovasyon Yönetimi” yaklaşımıyla sürdürmektedir. Dünya genelindeki 20 farklı   teknoloji- mühendislik

merkezinde üretilen yıllık ortalama 100 yeni ürün bu durumun açık bir göstergesidir.

Festo’nun özellikle robot teknolojisini geliştirme bağlamında, insanlar ve diğer canlı türlerindeki biyonik-hareketlerle özdeş hareket edebilen makineler geliştirme yönündeki çalışmaları dikkat çekicidir. Festo, bu konudaki çalışmalarını üniversiteler, Ar-Ge Merkezleri ve otomasyon teknolojisi geliştirme odaklı firmalarla yürütmektedir.

Mitsubishi

Mitsubishi, Sanayi 4.0 kapsamında, makineden makineye (M2M) platformu     oluşturmuş       olup, bu

platform bağlamında farklı makineler arasında bağlantı ve nesnelerin interneti üzerinde çalışmaktadır.

Özellikle bu platform kapsamında,

CNC ve robot teknolojilerinin birleştirilmesi dikkat çekicidir. Bu bütünleşik teknoloji sayesinde, ultra modern olarak nitelendirilen akıllı ürünler elde edilebilmektedir.

Bu bağlamda, elde edilen ürünler özellikle endüstriyel robotlar üzerine yoğunlaşmaktadır.

Siemens

Siemens, Sanayi 4.0 kavramı ortaya çıktıktan sonra bu konudaki gelişmeleri yakından izlediğini ve müşterilerinin kaydedilen ilerlemelere birebir uyum sağlamaları yönünde çalışmalar gerçekleştireceğini açıklamıştır. Bu bağlamda Siemens, öncelikle “dijital-akıllı fabrika” yapılanmasını ön plana çıkarmaya başlamış ve bu konuda ödül kazanmıştır.

Siemens, Sanayi 4.0’ın temeli olan nesnelerin interneti konusuna, dijitalleşme çalışmaları adı altında yaklaşmakta ve çalışmalarını “yeni nesil üretim, yeni nesil-altyapı ve siber-güvenlik” başlıkları altında gruplandırmaktadır.

Yeni nesil üretim çalışmaları, akıllı fabrikalarda otomasyon haline getirilmiş üretim süreçlerinde hatasız ve akıllı ürünler elde etme üzerine

sürdürülmektedir

 

#Endüstri 4.0, #Industry 4.0, #NesnelerinInterneti, #IOT, #Endüstri4.0Geçişi

Copyright 2016 © Siskon Otomasyon Reklam Ajansı İzmir